vrijdag 25 december 2015

Kerstplaid

1e Kerstdag



Even iets later dan jullie van me verwachten,
maar ook bij mij is het 1e Kerstdag met een gezellige familie-brunch en koffietafel.

We gaan vandaag even terug naar 1 december,
de 1e dag dat Thea's Advenstkalender 2015.
Ik vroeg toen aan jullie om wol of garen op te zoeken voor een Kerstplaid....
24 dagen hebben we met elkaar gehaakt of gebreid. Sommigen naar een eigen idee of patroon, anderen volgden het patroon wat ik elke dag beschreef. Volledig naar eigen ontwerp, zonder naslag in een patroonboek heb ik deze uitgeschreven en gehaakt. Soms moest het wel uitgehaald worden want dan werd het te groot of te ingewikkeld. Andere momenten zag het er niet uit en dan stopte ik er toch wel weer mee. Ik weet niet hoe het heb jullie zit, maar ik had er geloof ik wel 2 af kunnen hebben, als ik deze tijd en energie mee reken.


Vandaag schrijf ik dit blog nog voor degene die met mij mee gehaakt hebben en nog op een afwerking van het Kerstplaid zitten te wachten.

We hebben nu 24 lapjes voor ons liggen en het is de bedoeling om dit vandaag, tussen de familiebezoekjes en Kerstdiners in, in elkaar te gaan zetten. Gisteren had ik al even gezegd om evt. alvast te beginnen met het afwerken van de lapjes, maar mocht je hier nog niet aan toe zijn gekomen, gewoon vandaag rustig beginnen.

De tussennaden heb ik hierna aan elkaar gezet met rood draad en ook heb ik het Kerstplaid omgehaakt met een rood picotrandje. Hoe je deze haakt leg ik straks nog even uit. Je kunt er ook voor kiezen om in een volledig andere kleur het kleed af te werken, bijv. beige. Ik kon mijn bolletje beige in mijn werkkamer even niet terug vinden, dus daarom heb ik voor rood gekozen.

Het Kerstplaid heb ik vandaag toegevoegd aan het tafereeltje en het heeft een plekje gekregen op de rugleuning van de stoel, maar je kunt het natuurlijk overal neerleggen wat je zelf leuk vindt.


Hoe maak je een picot-randje:
Als je alle lapjes aan elkaar hebt gezet, haak dan een randje om het hele kleed heen. Begin ergens (bijv. op een naad tussen 2 lapjes) en haak 1 vaste en 2 losse, de volgende vaste zet je gewoon in de steek ernaast, dus geen steekjes overslaan, hierdoor gaan de 2 losse iets omhoog staan en hierdoor krijg je het picot-effect. Op elk lapje kom je ongeveer uit op 8-10 vaste. Soms heb je een lapje waar het lastig is om met enige regelmaat een vaste te zetten, maar let er op dat je geen stukken overslaat, want dit gaat echt ten kostte van de kwaliteit van het randje

Afwerking:
Als het plaid klaar is, span je het met spelden op, zodat het plaid een rechthoek wordt. Je kunt het bijv. opspannen op een stukje piepschuim. Maak je kleedje helemaal nat en leg er een theedoek op. Laten het helemaal opdrogen voor je het er af haalt.


Fijne Kerstdagen en succes nog even met de afwerking.
De komende 2 dagen kunnen jullie de verschillende workshopjes
nog even maken of bijschaven.
Op zondag 27 december vóór 18.00 uur wil ik alle wedstrijd-inzendingen
graag binnen hebben op het volgende mailadres: theavhas@gmail.com
Na 18.00 uur ding je niet meer mee voor een evt. prijs.

De foto (s) moeten begeleid worden met een lijstje n.a.v. onderstaand overzicht van de workshopjes die je gedaan hebt. Op de foto moet dit ook zichtbaar zijn.


Op 28 dec. zal ik alle inzendingen plaatsen,
zodat we met elkaar kunnen kijken wat voor mooie Kersttafereeltjes er gemaakt zijn.
Van de inzendingen maak ik een collage,
welke ook opgestuurd zal worden voor plaatsing in de DHN.

Ik hoop dat jullie de afgelopen weken genoten hebben.



© Thea's Adventskalender 2015

2 opmerkingen:

  1. dank je wel voor de leuke maand december ik ga hem morgen samenstellen en dan hier plaatsen

    fijne dagen knuffel Kit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kitty, zou je het niet hier, maar op mijn mail willen zetten.
    Ik kan de foto dan beter bewerken in de collage.

    Groet, Thea
    Theavhas@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen